Czym jest Drupal?
Co to jest Drupal CMS? Przede wszystkim nie jest to klasyczny system zarządzania treścią jak np. WordPress. Drupal łączy w sobie zarówno cechy CMS-a, jak i wydajnego frameworka. To system oparty o otwartą licencję, który pozwala tworzyć elastyczne rozwiązania webowe – klasyczne strony www, platformy sprzedażowe czy aplikacje. Dzięki bardzo dużym możliwościom konfiguracji, na Drupalu można stworzyć niemalże każdy projekt o perfekcyjnie dopasowanych funkcjach.
Historia platformy Drupal
Drupal to system z ugruntowaną pozycją na rynku, którą budował przez wiele lat istnienia. Wszystko zaczęło się, gdy w 2001 roku Dries Buytaert opublikował pierwszą wersję Drupala 1.0. Rozwiązanie stało się wtedy projektem Open Source. Następne lata upłynęły pod znakiem stałego rozwoju systemu o kolejne funkcje. Szczególnie intensywne dla rozwoju Drupala były lata 2007 – 2011. Wtedy też zostały wydane trzy główne aktualizacje: Drupal 5 (2007 r.), Drupal 6 (2009 r.) i Drupal 7 (2011 r.). Ostatnia z nich jest wciąż oficjalnie wspierana przez społeczność Drupala.
Prawdziwą rewolucją w ekosystemie CMS-a była aktualizacja Drupala z 2015 roku. Światło dzienne ujrzała ósma wersja systemu. Drupal 8 zapewnił m.in. integrację z Symfony czy nowy silnik motywów Twig, a także wyraźnie zmienił kurs Drupala w stronę programowania zorientowanego obiektowo. Drupal wciąż jest rozwijany w kierunku obranym w 2015 roku, czego dowodem jest wydanie Drupala 9 (2020) oraz Drupala 10 (2022), które kontynuują założenia wdrożone w ,,ósemce’’. W 2024 roku Drupal wypuścił najnowszą, 11 wersję. D11 to m.in. uproszczony development front-endu i nowe, odświeżone menu administracyjne.
2001
Pierwsze wydanie Drupala
Drupal 1.0 jest dostępny na licencji Open Source.
2002
Wydanie Drupala 4
Zaledwie rok od pierwszego wydania doczekaliśmy się czwartej wersji systemu.
2007
Wydanie Drupala 5
Po ośmiu miesiącach intensywnych prac Drupal 5 został udostępniony do powszechnego użytku.
2009
Wydanie Drupala 6
Szósta wersja systemu była wspierana przez społeczność Drupala przez kolejne 7 lat.
2011
Wydanie Drupala 7
Wraz z wydaniem „siódemki” skończył się support dla Drupala 5.
2015
Wydanie Drupala 8
Przełomowy moment zmieniający dotychczasowy kierunek rozwoju Drupala.
2020
Wydanie Drupala 9
Wraz z ostatnią wersją Drupala 8 udostępnione zostało dziewiąte, główne wydanie systemu.
2021
Koniec supportu Drupala 8
W listopadzie 2021 roku zakończył się oficjalny support przełomowej wersji CMS-a.
2022
Wydanie Drupala 10
Po kilku zmianach terminu, dziesiąta wersja Drupala została wprowadzona w grudniu 2022 roku.
2023
Koniec supportu dla Drupala 9
Od listopada 2023 roku Drupal 9 nie ma oficjalnego wsparcia. Aktualnie rekomendowaną wersją systemu jest Drupal 10.
2024
Wydanie Drupala 11
W sierpniu 2024 roku przywitaliśmy nową, już 11 wersję Drupala.
Drupal CMS – zalety
Wady systemu Drupal
Popularność Drupala
Drupal jest jednym z najczęściej używanych CMS-ów na świecie. Około 2% wszystkich stron internetowych zbudowanych jest właśnie na Drupalu. Jego popularność można porównać do CMS Joomla, który ma podobny udział w światowym rynku systemów zarządzania treścią. Wśród 10 tysięcy najpopularniejszych stron internetowych (według Alexa) ponad 6% postawionych jest właśnie na CMS Drupal, co zaraz po WordPressie, daje najlepszy wyniki (źródło: trends.builtwith.com.).
Za sukcesem Drupala stoi przede wszystkim rozbudowana społeczność, która liczy ponad milion entuzjastów systemu. Potwierdzeniem ciągłego rozwoju Drupala jest również imponująca liczba dostępnych modułów – ponad 50 tysięcy, z czego prawie 8 tysięcy działa na Drupalu 10 (dane: 03.2024 r.).
Na systemie Drupal postawionych jest ponad 700 tysięcy stron. Obecnie najpopularniejszą z nich jest wciąż Drupal 7, z którego korzysta ponad 330 tysięcy stron. Z każdym miesiącem ta liczba maleje ze względu na zbliżające się zakończenie supportu „siódemki”. Stale wzrasta liczba stron, które korzystają z ostatniej wersji Drupala 9 (ponad 100 tysięcy) oraz wszystkich wersji Drupala 10 (prawie 200 tysięcy) - dane na 25.03.24.
Popularność Drupala szczególnie wśród dużych stron internetowych, portali korporacyjnych czy stron dla organizacji pozarządowych lub instytucji publicznych powoduje, że system jest stale rozwijany. Już wiadomo, że w najbliższych latach doczekamy się jedenastej wersji systemu.
Drupal w liczbach
+ 20
4 %
10 %
+ 50 K
Znane wdrożenia platformy Drupal
System Drupal jest szczególnie popularnym rozwiązaniem wśród dużych firm, korporacji, uczelni wyższych oraz instytucji publicznych. Wynika to głównie z wysokiego poziomu bezpieczeństwa, który zapewnia, a także dużych możliwości skalowania. Zaufało mu wiele powszechnie znanych firm i instytucji z Polski i zagranicy. Oto przykłady.
Moduły i dodatki do Drupala, czyli jak ulepszyć swój projekt?
Niewątpliwą zaletą systemu Drupal jest ogromny wybór gotowych, a co ważniejsze – darmowych rozszerzeń, dzięki którym można rozwinąć projekt o dowolną liczbę funkcji. Oto kilka przykładów modułów Drupala, które okażą się niezwykle przydatne przy niemalże każdej realizacji.
- Pathauto - moduł do CMS Drupal automatyzujący procesy związane z tworzeniem adresów URL. Dzięki niemu w prosty sposób można tworzyć adresy URL przyjazne nie tylko dla wyszukiwarek internetowych, ale i użytkowników.
- Metatag - moduł dla systemu Drupal, dzięki któremu można dodawać unikalne meta tagi takie jak title czy description dla poszczególnych podstron serwisu. Jego zastosowanie ma bardzo dobry wpływ na SEO.
- Commerce - moduł, o którym już wcześniej wspomnieliśmy. Dzięki niemu na Drupalu można tworzyć sklepy internetowe dowolnej wielkości, o zróżnicowanych funkcjach, w tym działania typu multistore.
- Scheduler - dodatek do Drupala umożliwiający planowanie publikacji treści na dowolną datę w przyszłości. Pozwala również na „odpublikowanie’’ danej treści w konkretnym momencie.
- Paragraphs - pozwala tworzyć strony o zróżnicowanym układzie na bazie określonych wcześniej elementów, które można dodawać w dowolnej ilości i kolejności. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia procesy związane z dodawaniem contentu.
- SMTP - rozszerzenie umożliwiające wysyłanie emaili z Drupala przez serwery zewnętrzne. Jego zastosowanie zwiększa prawdopodobieństwo, że wysyłane maile zostaną dostarczone do odbiorcy bez potraktowania wiadomości jako spamu.
- Views - podstawowy moduł Drupala znajdujący się w jego rdzeniu. Views pozwala w prosty sposób zarządzać różnymi widokami na stronie, dzięki czemu możliwa jest modyfikacja praktycznie wszystkich elementów widocznych na stronie.
- Bigpipe - moduł usprawniający renderowanie stron na Drupalu, który pierwotnie został wykorzystany przez Facebooka. Jego zastosowanie znacznie przyspiesza ładowanie stron internetowych.
Funkcje systemu zarządzania treścią Drupal
Zarządzanie stroną na Drupalu
- możliwość tworzenia i przypisywania różnych ról i uprawnień użytkownikom,
- zarządzanie systemem Drupal przez wielu użytkowników jednocześnie,
- wbudowana opcja tworzenia stron wielojęzycznych i dodawania tłumaczeń,
- Drupal multisite – zarządzanie wieloma stronami na Drupalu w ramach jednego panelu administracyjnego,
- budowa modułowa umożliwiająca dowolną konfigurację strony.
Zarządzanie treścią w Drupalu
- wbudowany system zarządzania treścią (CMS),
- zarządzanie wszystkimi typami treści z poziomu jednego panelu administracyjnego,
- dodawanie, edytowanie i usuwanie różnych typów treści przez edytorów z poziomu panelu administracyjnego,
- Drupal CKEditor – edytor treści typu WYSIWYG umożliwiający łatwe dodawanie i modyfikowanie treści,
- różne możliwości stylowania i formatowania treści,
- możliwość stworzenia bloga lub bazy wiedzy z dowolną liczbą kategorii.
Działania marketingowe w Drupalu
- integracja z newsletterem i możliwość automatycznego tworzenia bazy kontaktów,
- integracja z dowolnym CRM,
- integracja z mediami społecznościowymi,
- tworzenie i zarządzanie formularzami ankietowymi,
- możliwość badania opinii użytkowników i wystawiania recenzji.
SEO i analityka w Drupalu
- możliwość dodawania meta tagów,
- automatyczne generowanie sitemap XML,
- automatyczne tworzenie przyjaznych adresów URL,
- nawigacja okruszkowa,
- możliwość prostego wdrożenia danych strukturalnych,
- intuicyjne zarządzanie linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym,
- integracja z dowolnymi narzędziami analitycznymi (np. Google Analytics, Piksel FB).
Prowadzenie e-commerce w Drupalu
- Drupal Multistore – tworzenie i zarządzanie wieloma sklepami w ramach jednego panelu administracyjnego,
- dodawanie nielimitowanej liczby produktów, kategorii i podkategorii,
- masowe importowanie i eksportowanie produktów,
- tworzenie różnych ścieżek zakupowych,
- określanie zestawu atrybutów dla produktów,
- zaawansowane opcje filtrowania i sortowania produktów,
- integracje z hurtowniami i zarządzanie stanami magazynowymi,
- integracje z dowolną liczbą metod płatności i dostaw,
- tworzenie sklepów wielojęzycznych.
Wymagania Drupal CMS – o czym pamiętać w trakcie wdrożenia?
Budując stronę, sklep czy aplikację na CMS Drupal, należy zwracać uwagę na podstawowe wymagania systemowe istotne przy instalacji Drupala. Drupal jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi wyszukiwarkami internetowymi, które obsługują CSS i JavaScript – Google Chrome, Firefox, Opera czy Safari. Aby wszystkie funkcje projektu drupalowego działały poprawnie, ważne jest przestrzeganie wymogów dotyczących wersji PHP. Dla Drupala 9 i 10 zalecaną wersją jest PHP 8, natomiast dla D11 minimalną wymaganą - 8.3. Drupal działa na wszystkich serwerach, które spełniają wymogi PHP Drupala. Do najpopularniejszych serwerów należą Apache oraz Nginx.
Ten drugi jest szczególnie polecany w przypadku wysokich wymagań dotyczących wydajności serwera. Drupal CMS rekomenduje wykorzystanie MySQL, MariaDB lub Percona jako systemów zarządzania bazami danych. Możliwe jest także zastosowanie PostgreSQL, SQLite, Microsoft SQL Server lub MongoDB, z czego wsparcie dla dwóch ostatnich możliwe jest jedynie za pomocą dodatkowych modułów.
Najczęściej zadawane pytania
Nasi Klienci – co o nas mówią?
Stwórz swój wymarzony projekt na Drupalu